Prohledat tento blog

čtvrtek 16. ledna 2014

Vitariánství jako nový druh náboženství: Když se zdravá výživa stane posedlostí


Člověk může být závislý prakticky na čemkoli, proto asi nikoho nepřekvapí, že existuje i závislost na zdravé výživě. Málokdo ale ví, že se tato závislost jmenuje orthorexie, je relativně nová a že se jedná o poruchu příjmu potravy. A v čem spočívá její nebezpečí? Člověk se stane posedlý jídlem, které on sám považuje za zdravé. Přesně toto se přihodilo i Martinovi, pro kterého se stala veganská syrová strava smyslem života.

Závislost na zdravé výživě mi přišla jako zajímavé téma, ale neměla jsem konkrétní představu, jak ho zpracuji, když jsem si ho vybrala. První, co mě napadlo, bylo udělat rozhovor s někým, koho bych našla přes facebook nebo v nějakém obchodě se zdravou výživou. Potom mě napadlo, že jednodušší by bylo zúčastnit se nějaké akce zaměřené na zdravou výživu, ze které bych mohla udělat reportáž.

Když jsem si vyhledávala informace na internetu, zjistila jsem, že závislost na zdravé výživě je skutečná porucha příjmu potravy a jmenuje se orthorexie. Pak jsem si uvědomila, že znám někoho, kdo byl na údajně zdravé výživě závislý. Martin je můj známý, kterého jsem neviděla několik let, ale věděla jsem, že jednu dobu jedl jen syrovou stravu, a že momentálně bydlí v Brně. Byl ideálním adeptem na rozhovor nebo na story.

Vzhledem k tomu, že se o orthorexii tolik neví, rozhodla jsem se přiblížit čtenářům tento problém na jeho příběhu ve formě story. Martin byl vitariánem a jedl veganskou syrovou stravu, což mi taky přišlo jako zajímavé téma na článek. Požádala jsem ho tedy o schůzku. Byl velice ochotný a asi za dva týdny jsme se sešli. On sám si vede blog, kde píše, mimo jiné, o svých zkušenostech s vitariánstvím. Blog jsem si tedy pročetla a už před rozhovorem jsem měla dobrou představu o jeho příběhu. Zároveň mě napadla i spousta otázek, na které jsem se ho chtěla zeptat. 

Celá schůzka probíhala uvolněně. Martina jsem znala a dlouho neviděla, takže řeč přišla i jiné věci. Nejdřív jsem se ho zeptala, jak se k vitariánství dostal, a on začal povídat celý svůj příběh. Potom přišla řada na nějaké dotazy, které jsem si připravila nebo které mě napadly. Celý rozhovor jsem si nahrála a při psaní článku jsem z něj vycházela. Využila jsem ale i Martinův blog a informace o orthorexii, které jsem našla na internetu.

Zbývalo tedy už jen doplnit článek multimédii. Při rozhovoru s Martinem mě zaujaly některé recepty, o kterých povídal, a rozhodla jsem se, že vytvořím fotogalerii vitariánských jídel. Navíc jsem udělala mapu restaurací v České republice, kde se podávají vitariánské speciality. Článek očekávejte 23. ledna na munimedia.cz. Můžete nás "lajkovat" i na facebooku

Ze syrové stravy se dá "upéct" i vánoční cukroví. 

Žádné komentáře:

Okomentovat