Prohledat tento blog

úterý 21. ledna 2014

Můj vnitřní Prokrastinátor mi ruší Závisláky.

Na začátku tohoto semestru jsme byli postaveni před multimediální úkol o závislostech. Normálně bych se nenechala v říjnu rozhodit úkolem, který mám odevzdat někdy v lednu, na to jsem příliš pokročilý prokrastinátor (z toho levelu, kam jsem se dopracovala, už není cesty zpět). Očividně však před cílem (tj. deadline) byla ještě hodně dlouhá cesta. To by ani tak nevadilo, tím se člověk proprokrastinuje docela jednodušše, ale ony na ní byly ještě checkpointy.  

O tématu a prvním checkpointu, kterým byla volba tématu, jsem se dozvěděla díky svému smartphonu na dovolené v Římě, takže následujících pár dní vypadalo asi takto: „Jsem se vetřela na přednášku průvodkyně tam té skupiny a ta říkala, že ten zámek těch dveří je několik tisíc let starý a furt funkční a co kdybych vypracovala závislost na Facebooku?“ Kvůli těmto myšlenkám jsem si ani nedokázala vychutnat autentickou italskou kuchyni, protože já když žvýkám, tak nemyslím a naopak. A to myslím zcela vážně.

Než jsem se stihla rozhoupat, všechny dobré závislosti rozebrány a to pak člověk začíná přemýšlet, na kterého ze svých ukecaných přátel by se hodila nálepka nějakého závisláka. Vedlejším produktem tohoto rozjímání bylo uvědomění si, že ty většinu svých přátel vlastně asi ani neznám. Někdy mezi seriály a vtipnými kočičími videy bych měla začít víc komunikovat se skutečnými lidmi.  Ale třeba až po zkouškovém.



A pak někdy mě to trklo: Závislost na sociálních dávkách. To bude jednoduché, bydlím přeci jenom v kraji s obrovskou mírou nezaměstnaností. A opravdu jsem díky kontaktům (čti máma) sehnala hned několik lidí, kteří byli o své situaci ochotni mluvit. Už na začátku prvního rozhovoru mi bylo jasné, že budu muset téma svoji práce trošku pozměnit, protože se zpovídaní ohrazovali „já neberu sociální dávky, ale tohle a tohle a tamto, a to je přece něco úplně jiného!“ Takže téma mojí práce je Závislost na pomoci státu. Nebo něco takového.

Věřte mi, bylo mi strašně trapné tyto lidi oslovit tak, aby se neurazili, že je považuju za „socky“.  Kupodivu mi ale nikdo nebouchl dveřmi. Nakonec mi tedy rozhovor poskytly tři ženy, přičemž každá byla v trochu jiné situaci. Paní, říkejme ji třeba Hana, je už deset let bez práce a dva roky měla v domě dokonce odpojenou elektřinu. Paní Valerie strávila posledních dvacet jedna let svého života péčí o dceru s mozkovou obrnou. Paní Ingrid v současné době pracuje na úřadu práce, ale sama ví, jaké to je stát na druhé straně přepážky.

Kromě textu budou dalším médiem tohoto multimediálního článku (tak znělo zadání!) fotografie a grafy zpracovávající data Ministerstva práce a sociálních věcí. Na tuto problematiku budu tedy nahlížet nejen zblízka, ale taky jako na celostátní fenomén. Bude to ještě hodně práce a jestli to chci stihnout včas, budu si muset urovnat priority. To ale až zítra.


Žádné komentáře:

Okomentovat